Inhoud caddie

Imago-expert: beeld bepaalt imago golf

5 maart 2024

Zabeth van Veen maakte bezoekers van het Nationaal Golfcongres bewust van hun vooroordelen en liet zien hoe clubs een diverser beeld kunnen uitdragen. De imago-expert gaf ook haar mening over strikte kledingvoorschriften op golfbanen. “Waarom iemand afwijzen die een keurige spijkerbroek draagt?”

Na drie seconden heb je een beeld gevormd van iemand die je voor het eerst ontmoet. Jongeren oordelen zelfs al na anderhalve seconde”. Zo begon Zabeth haar verhaal tijdens haar drukbezochte workshop op het Nationaal Golfcongres van 2024. Je vormt een algemene indruk gebaseerd op slechts één eigenschap die je tijdens die paar seconden waarneemt. Hoe graag je ook objectief wilt zijn, het menselijk brein maakt snelle beslissingen om jouw wereld overzichtelijk te houden.

Stel je ziet iemand voor het eerst op de club. Je denkt dat hij goed kan golfen, omdat je afgaat op zijn sportieve outfit. Want die ene positieve waarneming leidt tot bevooroordeelde beoordelingen van zijn andere kwaliteiten. Je gaat ervan uit dat hij aardig is en staat meer open voor een gesprek. Maar dit fenomeen werkt ook de andere kant op. Je beoordeelt iemands outfit negatief, veronderstelt dat zij er niks van kan en vindt dat zij niet bij de club past. “Ik heb weleens pijn in mijn nek, maar wil dan toch graag gaan golfen”, gaf Zabeth een ander voorbeeld, terwijl ze haar gezichtsuitdrukking toonde bij dit ongemak. “Mensen zullen denken dat ik arrogant ben en willen liever niet dat ik lid word van hun club. Als ik mijn haar los laat hangen heeft dat ook invloed.”

"Zet een vriendelijke blik op tijdens de eerste drie seconden van een ontmoeting, want die zijn cruciaal"

Dat betekent dat ook nieuwe golfers die voor het eerst een club bezoeken op eenzelfde wijze een beeld vormen van de gastvrijheid. “Zet een vriendelijke blik op tijdens de eerste drie seconden van een ontmoeting, want die zijn cruciaal”, adviseerde ze. “Dan heb je daarna zo min mogelijk last van negatieve waardeoordelen op basis van wat mensen zien. Alles wat zichtbaar is, kun je inzetten om de gedachten van de ander te beïnvloeden.”

Imago is beeldvorming

Online vormen mensen zich eveneens een oordeel op basis van wat ze zien. Het beeld bepaalt hoe mensen over golf denken. Met de Welcome to the club-campagne streeft de NGF samen met de clubs naar een gezonde golfsport op de lange termijn, dat wil zeggen meer golfers in de categorie 25-50 jaar en meer vrouwen. Daarvoor is vooral een verandering van het imago van golf bij niet-golfers belangrijk. “Imago verander je met beelden”, aldus de imago-expert. Op de websites en social media-kanalen van golfclubs ziet Zabeth de gewenste verandering van exclusief naar inclusief nog onvoldoende terug. Ze verduidelijkte dat aan de hand van een aantal voorbeelden. “Ik zie mannen, veel mannen, weinig vrouwen en jongeren.”

Ze raadde de clubvertegenwoordigers daarom aan beelden te gebruiken die diverser zijn en wees op de beeldbank die de NGF daarvoor beschikbaar heeft. Ze maakte de aanwezigen attent op het fraaie groen dat in veel foto’s domineert. “Natuur hoort uiteraard bij golf, maar daar mag wel wat meer levendigheid en beleving bij. In plaats van een statische foto van een clubhuis, kun je daarvoor complete families laten poseren met jonge kinderen. Daarmee straal je een divers imago uit. Gebruik ook diverse afbeeldingen voor je social media-kanalen en vergeet daarbij LinkedIn niet.” Ze noemde daarnaast het gemak van ChatGPT als hulpmiddel om de teksten voor je site af te stemmen op specifieke doelgroepen.

Dresscode

Zabeth ging verder in op de dresscode op golfbanen, die volgens imago-onderzoek van de NGF bijdraagt aan de vooroordelen bij niet-golfers. “Ik heb niks tegen een dresscode. Het is juist prettig om vooraf wat richtlijnen mee te krijgen als je voor het eerst naar een golfbaan gaat, zodat je weet dat je de plank niet volledig misslaat.” Het gaat volgens haar om de manier waarop je deze boodschap als club communiceert. “‘Tips voor gasten’ en ‘Het wordt op prijs gesteld’ klinken een stuk toegankelijker dan: ‘Etiquette en dresscode’ of ‘Zo hoor je het te doen’. Beschrijf niet alleen in woorden, maar laat de gewenste kleding ook zien in de beelden van golfers op je site. Je kunt onder de tips een link toevoegen naar een site met leuke, hippe golfkleding.”

Bied een kledingassortiment speciaal voor jongeren aan in de shop, benadrukte ze. Want met name voor jeugd kan kleding heel bepalend zijn bij hun keuze voor een sport. Voor deze doelgroep is het volgens haar voor een goede eerste indruk ook van belang wie hen ontvangt bij de club. “In de ogen van een twintigjarige is iemand van veertig jaar al oud.” En: “Bekende influencers spreken deze jongere doelgroep zeer aan.”

‘Laat mensen zelf kiezen’

Zabeth beschreef de verschillende stijlpersoonlijkheden van mensen en toonde aan dat je aan gelaatstrekken kunt zien wat iemand wel of juist niet graag draagt. De polo, die volgens haar met zijn kraagje wel meer autoriteit uitstraalt dan een ronde hals is bijvoorbeeld populair bij het klassieke stijltype, maar minder geschikt voor de natuurlijke stijltypes. Ze gaf een typerend voorbeeld uit haar praktijk als coach hoe ver dat kan gaan. “Ik heb soms bij klanten te maken met werknemers die een bepaalde functie weigeren als ze daarvoor een pak moeten dragen. Kun je nagaan wat iemand moet overwinnen als hij kledingvoorschriften krijgt voor een sportactiviteit, in zijn vrije tijd!”

"Als je het prettig vindt om in traditionele kleding te golfen dan doe je dat, maar wanneer je het oplegt beperk je anderen."

Dat wenselijkheid van en omgang met kledingvoorschriften clubs bezighoudt, bleek uit de verschillende vragen die over dit thema voorgelegd werden aan het slot van de workshop. “Ik zou mensen daarin vrij laten”, adviseerde Zabeth. “Als je het prettig vindt om in traditionele kleding te golfen dan doe je dat, maar wanneer je het oplegt beperk je anderen. Ik zou daar niet te star in zijn. Waarom iemand afwijzen die een keurige spijkerbroek draagt? Laat mensen zélf kiezen wat bij ze past en waar ze zich prettig bij voelen. De meeste mensen willen er graag bij horen en passen zich daarom uiteindelijk vanzelf wel aan hun omgeving aan. Maar als je voor het eerst in een omgeving komt waar iedereen er hetzelfde uitziet en jij vindt dat je daar niet bij past, dan denk je: ik pas niet bij deze club.”

Log in op caddie.ngf.nl voor foto's van je baan. Klik op Beeldbank. Hier vind je beelden van professionele fotografen die in 2023 in opdracht van de NGF zijn gemaakt. Belangrijk om te weten is dat de foto’s met bepaalde rechten zijn aangekocht door de NGF. De NGF, golfclubs en -banen mogen de foto’s gratis gebruiken voor interne en externe promotionele doeleinden (met vermelding van de fotograaf, waar mogelijk). De foto’s mogen niet zomaar gedeeld worden met derden.

Ga naar de hoofdpagina Golfbaanexploitatie en -management.