Inhoud caddie

Pilotclubs over een introductielidmaatschap: meer golfers, minder risico

16 oktober 2025

Met een introductielidmaatschap speel je als golfclub of -baan goed in op veranderende behoeften van golfers. Dat is de ervaring van enkele clubs die meedoen aan een pilot gericht op een introductielidmaatschap.

Door Jørg van Caulil

Uit diverse onderzoeken blijkt dat veel nieuwe golfers geen behoefte hebben aan onbeperkt speelrecht, maar liever minder ronden tegen een lagere prijs willen. Meer dan 53 procent van de nieuwe golfers met speelrecht speelt jaarlijks 30 ronden of minder. Van de nieuwe golfers zonder speelrecht speelt zelfs 87 procent 30 ronden of minder. Toch bieden de meeste clubs uitsluitend onbeperkt speelrecht aan, vaak uit angst voor inkomstenverlies.

Op basis van deze gegevens heeft de NGF in 2024 een model-introductielidmaatschap ontwikkeld dat clubs en banen kunnen gebruiken om in te spelen op de behoeftes van nieuwe golfers. Dit model-introductielidmaatschap – met keuze uit tien of 25 9-holes ronden, eventueel aangevuld met een trainingsprogramma – is specifiek gericht op nieuwe leden en het kan door de clubs en banen geheel naar eigen wens worden ingericht.

Met een uitgekiend introductielidmaatschap wordt een drempel voor potentiële nieuwe golfers weggenomen en het risico op kannibalisatie verminderd. Uiteindelijk hoopt de NGF dat een introductielidmaatschap bij veel clubs en banen gaat fungeren als een opstap naar bredere lidmaatschapsoptimalisatie. Dat is belangrijk voor de gezondheid van de golfsport, want door lidmaatschapsoptimalisatie voorkom je als club of baan vergrijzing en creëer je een gezond en toekomstbestendig ledenbestand dat bestaat uit golfers van alle leeftijden.

De Oosterhoutse: binden aan vereniging

De Oosterhoutse Golf Club startte een half jaar terug met een introductielidmaatschap als onderdeel van een pilot. Waarom doet de club mee? “We willen als verenigingsbaan graag dat mensen lid worden bij ons, maar voor velen is de stap naar een volledig lidmaatschap nu te groot”, vertelt commercieel medewerker Danielle Robben. “Met dit financieel aantrekkelijke aanbod kunnen golfers kennismaken met de baan én met onze vereniging. We zien het als een middel om leden te werven. Een voordeel is ook dat het in tegenstelling tot onze andere lidmaatschappen niet gekoppeld is aan een kalenderjaar.”

Het product staat tussen de lidmaatschappen op de website, al ontbreekt in de naam ‘lidmaatschap’. Een bewuste keuze, licht Robben toe, want een statutenwijziging zou nodig zijn om dat formeel te maken. “Maar in de praktijk behandelen we 'kennismakingsspelers', zoals we deze groep noemen, direct als volwaardige leden. Zo mogen ze meedoen aan verenigingsactiviteiten als wedstrijden en groepslessen, waardoor ze de sfeer ervaren en andere leden leren kennen. Dat versterkt de binding met de vereniging. Daarom past dit model beter bij ons dan alleen een 10- of 25-rondenkaart.”

"Een aantal  'kennismakingsspelers' heeft al aangegeven vanaf januari over te stappen naar een all-in-lidmaatschap"

De Oosterhoutse beschikt naast een 18-holesbaan over een hooggewaardeerde 9-holes par-3 baan. Om de doorstroming te bevorderen, geeft de Brabantse club ook bestaande par-3 leden de mogelijkheid gebruik te maken van het aantrekkelijke introductieaanbod voor de grote baan. De club verkocht tot 1 september 31 kennismakingsabonnementen, waarvan tien aan par-3 leden. Een aantal van deze par-3 leden dat alle ronden inmiddels gebruikte, heeft al aangegeven vanaf januari over te stappen naar een all-in-lidmaatschap met volledig speelrecht.

Kromme Rijn: tussenoplossing voor wachtlijst

Ruim 60 kilometer noordelijker, in Bunnik, vermijdt ook Golfclub Kromme Rijn de kwalificatie ‘lidmaatschap’ voor het nieuwe product. De club met een 9-holes baan spreekt van 'introductie-abonnement'.

“Wij hebben maar één soort lidmaatschap, een lidmaatschap waaraan onbeperkt speelrecht is verbonden, en daar willen we geen misverstand over laten bestaan”, zegt directeur Thomas Kahnt. “We wilden dit aanbod weleens proberen, want je hoeft bijvoorbeeld niet bang te zijn voor omzetverlies. We bieden dit product ook aan golfers op onze wachtlijst, die alweer opgelopen is naar negentig personen. Het introductie-abonnement is twaalf maanden geldig en kan bij ons één keer worden verlengd. Daarmee kunnen we deze groep een aantrekkelijke tussenoplossing aanbieden, want gemiddeld sta je niet langer dan twee jaar op de wachtlijst.”

De teller staat bij Kromme Rijn op 28 verkochte introductie-abonnementen. Kahnt: “Elf van hen hebben een handicapregistratie bij ons en de overigen zijn lid van een virtuele golfclub. We hadden wel meer beginners verwacht en ook het aantal aanmeldingen voor het trainingsprogramma was beperkt. Misschien komt dat doordat wij geen par-3 baan hebben.”

Wat werkt in de praktijk?

Zowel bij De Oosterhoutse als Kromme Rijn is een introductielidmaatschap met tien 9-holes rondent veruit het populairst. Bij Kromme Rijn kozen 21 van de 28 golfers voor deze optie, bij De Oosterhoutse zelfs 28 van de 31. Waar het abonnement bij Kromme Rijn na één jaar nog eens verlengd kan worden, is het aanbod bij de Oosterhoutse eenmalig. “Als je na 10 rondes wilt overstappen naar het pluspakket met 25 rondes, kun je na bijbetaling van het resterende bedrag die 15 extra rondes kopen”, tekent Robben daarbij aan. “Maar na een jaar hopen we dat je zo enthousiast bent dat je voor een regulier lidmaatschap kiest.”

Meerwaarde voor club én golfer

Beide clubs zijn tevreden over de deelname aan de pilot en blijven het product aanbieden. Het voorziet volgens hen duidelijk in een behoefte. “Zo’n kennismakingsaanbod ontbrak nog bij ons”, zegt Robben. 

“We krijgen er een groep loyale golfers bij die zich vastlegt om tien of 25 rondes te komen spelen bij ons”, stelt Kahnt vast. “Een indirect voordeel is dat zij weer introducees meenemen die een greenfee kopen en na afloop wat drinken in ons restaurant. We merken ook dat ze gebruikmaken van de mogelijkheid om mee te doen aan introductiewedstrijden. Het abonnement is uitsluitend beschikbaar voor mensen die afgelopen twee jaar geen lid waren bij ons, maar onlangs verkocht ik het aan iemand die al wat langer geleden zijn lidmaatschap had opgezegd en het met dit aanbod weer gaat proberen.”

De juiste promotie

Een sportmarketingbureau - met ervaring in de golfmarkt - hielp de clubs met de werving via sociale media. Vooral Kromme Rijn profiteerde daarvan: meer dan de helft van de aanmeldingen kwam binnen via sociale media. “Zelf hebben we weinig aan marketing gedaan, dus daar ligt voor ons eventueel ruimte voor verbetering”, aldus Kahnt. Hij wijst er verder op dat de huidige leden met een volledig lidmaatschap onbeperkt introducees mee kunnen nemen. “Wanneer we dat bijvoorbeeld begrenzen, kiezen wellicht meer mensen voor het introductie-abonnement, maar onze huidge leden tevreden houden vinden we ook belangrijk.”

Robben meldt geen directe aanmeldingen via sociale media, maar vermoedt dat de campagne wel indirect invloed had. De meeste externe aanmeldingen bij de Oosterhoutse kwamen via de golfacademie en beginnerswedstrijden. Verschillende deelnemers gaven verder aan dat zij via een bericht in de nieuwsbrief en door bestaande leden op het aanbod werden gewezen. Robben ziet in Google Ads een marketinginstrument waarmee nog meer golfers bereikt kunnen worden. En fysieke promotie blijft in haar ogen nog steeds onmisbaar: “Mond-tot-mondreclame, een flyer meegeven en een stukje in het huis-aan-huisblad sluiten goed aan bij andere acties.”

"Je biedt mensen een mooie kans laagdrempelig in te stappen en bij ons gaat het niet ten koste van andere producten"

Robben en Kahnt denken dat het model van de NGF ook interessant kan zijn voor de liefst 68 procent van de golfclubs en -banen die nog geen enkele vorm van introductielidmaatschap hebben. Robben: “Je biedt mensen een mooie kans laagdrempelig in te stappen en bij ons gaat het niet ten koste van andere producten. Wat heb je dan te verliezen? Probeer het gewoon.” Kahnt adviseert clubs daarbij transparant te zijn naar bestaande leden. “Leg vooraf duidelijk uit dat zij op geen enkele manier hinder zullen ondervinden. Dat voorkomt weerstand. Bij ons werkt het, omdat wij een strikte scheiding hebben tussen de starttijden voor leden en gasten.”

Ondanks de positieve ervaringen met de pilot zien Kromme Rijn en de Oosterhoutse het introductielidmaatschap (nog) niet als een opstap naar lidmaatschapsoptimalisatie. Robben signaleert wel dat meer clubs en banen in de omgeving richting rondenkaarten bewegen, maar de Oosterhoutse Golf Club vindt dat niet passen bij de identiteit van de ledenbaan. Ook Kromme Rijn houdt voorlopig vast aan het oude model. “Zolang wij een lange wachtlijst hebben, zien wij geen noodzaak om afbreuk te doen aan een lidmaatschap met onbeperkt speelrecht. Maar voor clubs en banen in minder dichtbevolkte regio’s kan dit product een geschikt opstapje zijn naar meer differentiatie”, zegt Kahnt.

Flyer

Clubs en banen kunnen gebruikmaken van een flyer om een introductielidmaatschap onder de aandacht te brengen. Deze flyer kan via de NGF-marketingtool aangepast worden.

flyer introductielidmaatschap 

Klik op de afbeelding om de flyer te bekijken.

Lees ook een eerder artikel over introductielidmaatschappen: Leidt nieuw introductielidmaatschap wél tot lidmaatschapsoptimalisatie?

Ga naar de hoofdpagina Productdifferentiatie: het juiste lidmaatschapsmenu.