Terug naar Nieuwsoverzicht

Marktonderzoek behoefte lidmaatschappen

22 november 2019

De afgelopen weken schreef de media veel over de veranderingen binnen de Nederlandse sportbranche. Met name de manier waarop Nederlanders sporten verandert, er worden steeds minder lidmaatschappen aangegaan. Ook de golfsport heeft hiermee te maken. De NGF anticipeert en neemt het initiatief om onderzoek te doen naar wat er speelt bij golfers.

Het marktonderzoek

Door de sterke groei van de golfsport in de afgelopen jaren is er een groter verschil ontstaan in de behoefte van verschillende type golfers. Door deze behoeftes te onderzoeken, krijgen we inzicht in hoe lidmaatschappen beter aansluiten bij deze types, waardoor de NGF en aangesloten golfclubs en -banen een groei van tevreden, loyale en actieve golfers in de toekomst kunnen borgen. Denk bijvoorbeeld aan een lidmaatschap met extra privileges, met alleen speelrecht doordeweeks of in het weekend, inclusief of exclusief training, het recht om deel te nemen aan clubwedstrijden of niet. 

Onderzoek op clubniveau

Iedere golfclub is echter uniek in ledensamenstelling, faciliteiten, beleving, lidmaatschappen en de baan. Daarom is het belangrijk het onderzoek op clubniveau uit te voeren. Inmiddels doen 30 golfclubs en -banen mee, waaronder Het Rijk Golfbanen, ANWB Golf en Stichting Golfsport. 

Onderzoeksrapport met specifieke resultaten per golfclub

Door het onderzoek op landelijk niveau uit te voeren, bereiken we een groot aantal golfers wat betrouwbare resultaten oplevert. Tegelijkertijd verwerkt MIsportscompany, het onderzoeks- en analyticsbureau, de resultaten tot een specifiek rapport per golfclub, gebaseerd op de kenmerken van die golfclub en de uitkomsten van de enquête onder de eigen leden. Dit rapport geeft inzicht in de behoefte van de huidige leden en de kansen van andere vormen van lidmaatschap om nieuwe golfers aan de golfclub te binden.

Persoonlijk clubrapport 

Wil je een persoonlijk en toekomstgericht onderzoeksrapport? Nieuwsgierig welke activiteiten en diensten je (potentiële) leden belangrijk vinden in een lidmaatschap en voor welk bedrag? Door het onderzoek met meerdere golfclubs en ondersteuning vanuit de NGF uit te voeren, kunnen we een persoonlijke rapportage aanbieden voor een vergoeding van €2.500, - voor een 27-holes en 18-holes baan en €1.500, - voor een 9-holes baan en par-3 baan. 

Waarom deelnemen aan het marktonderzoek? 

Marktonderzoek is belangrijk om een nauwkeurig beeld te krijgen binnen een sportmarkt vol veranderingen en concurrerende sporten. Het onthult hoe loyaal de leden aan de golfclub zijn en in welke mate je aan hun behoeftes voldoet. Het helpt om te beslissen of een nieuwe dienst of nieuw product de golfclub ontwikkelt en het steunt bij het nemen van verstandige promotionele beslissingen. 

Deadline en informatiebijeenkomst

Opgeven is mogelijk tot en met 13 december 2019 via jeroen.stevens@ngf.nl, met daarin de clubnaam, contactpersoon en bijbehorend telefoonnummer. 

Voor de deelnemende golfclubs organiseren we begin januari 2020 een bijeenkomst waarin we de opzet van het onderzoek in detail doornemen. Opmerkingen die daaruit voortkomen worden verwerkt en in februari wordt de definitieve enquête gepresenteerd. Golfclubs hebben de mogelijkheid zelf de afzender te zijn van de enquête. De verspreiding van de enquête vindt plaats in februari/maart 2020.

November 2019