Terug naar Nieuwsoverzicht

Marktonderzoek met en voor clubs

21 november 2019

De afgelopen weken is er in de media veel geschreven over de veranderingen binnen de Nederlandse sportbranche. Ook de golfsport heeft hiermee te maken en om hierop te anticiperen doet de NGF onderzoek naar wat er speelt bij de Nederlandse golfers met een lidmaatschap bij een golfclub met en zonder homecourse. Iedere golfclub is echter uniek in ledensamenstelling, faciliteiten, lidmaatschappen, etc. Daarom is het belangrijk om het onderzoek niet alleen landelijk, maar ook op clubniveau uit te voeren. Iedere golfclub wil toch weten hoe een stabiele toekomst met enthousiaste en actieve leden gerealiseerd kan worden?
De NGF investeert in een marketingonderzoek naar de behoefte en samenstelling van het golflidmaatschap per (deelnemende) golfclub. Denk bijvoorbeeld aan een lidmaatschap inclusief of exclusief training, speelrecht doordeweeks of in het weekend, het recht om deel te nemen aan clubwedstrijden of niet. Zie bijgaand pdf hieronder.

De resultaten van het onderzoek geven inzicht in hoeverre het lidmaatschapsstelsel kan veranderen, waardoor de NGF en de aangesloten golfclubs een groei van tevreden en loyale leden in de toekomst kunnen borgen. Een lidmaatschap is een middel om golfers aan jouw golfclub te verbinden, waardoor juist díe golfers ervoor zorgen dat een golfclub zich kan ontwikkelen. Ook al zijn er momenteel golfclubs met een wachtlijst, als de tendens binnen de sportbranche zich voortzet, dan bestaat de mogelijkheid dat zelfs die in de toekomst opdrogen!

Behoefte aan een persoonlijk onderzoeksrapport?

Clubs hebben ondertussen een brief ontvangen over deelname aan het onderzoek. Het marketingonderzoeksbureau dat dit onderzoek voor ons samenstelt, verwerkt ook de data, verkregen uit de uitgebalanceerde enquête onder jouw leden, tot een persoonlijk onderzoeksrapport. Dit bestaat uit een op maat gemaakt advies voor de golfclub over de mogelijke samenstelling van het lidmaatschap om uiteindelijk nieuwe leden te kunnen registreren en om bestaande leden tevreden te houden.

Wil je als golfclub een persoonlijk en toekomstgericht onderzoeksrapport?

Opgeven voor deelname aan het onderzoek kan tot en met 13 december 2019 via jeroen.stevens@ngf.nl. Op dit moment hebben al dertig clubs zich aangemeld. Voor de deelnemende golfclubs organiseren wij in januari 2020 een bijeenkomst waarin wij de opzet van het onderzoek in detail doornemen.

Goed aanbod begint met marktkennis