Terug naar Nieuwsoverzicht

Nieuwe marketingcampagne: Welcome to the club!

Welcome to the club wordt de grootste marketingcampagne die de Nederlandse golfsport ooit heeft gezien. Als antwoord op de uitdagingen waar de Nederlandse golfsport al jaren tegenaan kijkt, waaronder een sterke vergrijzing en een ongewenste disbalans tussen mannelijke (68%) en vrouwelijke (32%) golfers.

Ook zal Welcome to the club het beeld dat niet-golfers hebben over golf, moeten bijstellen. Bijvoorbeeld dat golf duur en tijdrovend is, maar ook dat het een elitaire sport is.

De groots opgezette Welcome to the club-campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker, en daarmee toekomstbestendig, te maken. De campagne moet een beweging in gang zetten, die zal leiden tot een democratisering van de golfsport. Een golfsport waarin iedereen zich welkom voelt: jong, oud, man en vrouw. Waarin huidige leden zich thuis en nieuwe leden zich welkom voelen.

Welcome to the club golf

Ambitieuze doelstellingen

We hebben de lat hoog gelegd en ambitieuze doelstellingen bepaald voor deze campagne en de komende jaren. Dat moet ook wel, want voor een gezonde golfsport op de lange termijn is nu drastische actie nodig.

  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 tussen de 25-50 jaar oud. In 2021 was dat nog 32% en het zal nu nauwelijks anders zijn.
  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 vrouw. Dat is nu 32%.
  • 29% van de niet-golfer tussen de 25-50 jaar heeft een intentie om te gaan golfen in 2023. In 2021 was dat 27%.
Welcome to the club golf

Touch, Tell, Sell, Care

De campagne start in mei 2023 in samenwerking met marketing-/communicatiebureau Creature Amsterdam en is opgedeeld in 4 deelstrategieën:

  1. Touch: het herkaderen van golf. We maken korte metten met de vooroordelen die leven rondom golf. Met hulp van verschillende landelijke mediakanalen – televisie, magazines, kranten, social media – laten we zien dat golf een geweldige sport is voor een breed publiek waarbij iedereen welkom is. In deze fase gaan we onder andere samenwerken met bijvoorbeeld HEMA, bij uitstek een winkel waar alle rangen en standen graag komen. Een HEMA-golfcollectie, wie kan dan nog zeggen dat golf elitair is?

    Ook gaan we samenwerken met een magazine zoals LINDA. We hopen een gave LINDA.-golfspecial uit te brengen. Door in zee te gaan met LINDA kunnen we een grote groep vrouwen bereiken in de doelgroepleeftijd.

    Kom erbij!

  2. Tell: golf is leuk! In deze fase benadrukken we het plezier dat golf mensen brengt. En drukken we vastgeroeste overtuigingen als dat golf duur en tijdrovend is, de kop in. Dit doen we onder andere door een social-videoreeks te maken waarin we voor het voetlicht brengen wat mensen beweegt om te (gaan) golfen. Met de boodschap: wat je reden ook is, jij bent welkom bij de club. Kom erbij!

  3. Sell: probeer golf eens. In deze fase richten we ons op het activeren van de targetdoelgroepen om naar een golfbaan in de buurt te gaan. Hier worden producten, diensten en programma’s benoemt. Deelname van golfclubs en -banen is onderdeel van het succes van de campagne. Denk hierbij aan Open Golfdagen, Golfstart, een gedifferentieerd lidmaatschapsaanbod, GOLFGO en Women in golf.

  4. Care: clubs doen mee aan de nieuwe beweging. Zodra de nieuwe golfers eenmaal op de golfbaan aanwezig zijn, is het uiteraard enorm belangrijk om zowel deze nieuwe als de huidige golfers te betrekken bij de nieuwe beweging en hen te activeren om nog meer mensen te verwelkomen. In deze fase ontvangen deelnemende clubs en banen hun eigen Welcome to the club-pakket en worden ze actief betrokken bij de campagne, waarbij er altijd ruimte is voor eigen invulling.  Hier betreft het ook golfers in deze laag.
Welcome to the club golf

Clubs, doe mee!

Met de komst van de Solheim Cup hebben we een momentum te pakken. Doe met ons mee! De campagne staat of valt met de collectieve samenwerking van en met iedereen die werkzaam is in de golfsport. Elke golfclub en -baan en iedere professional is een ambassadeur van de golfsport en kan de campagne positief beïnvloeden. Met andere woorden: we hebben jullie nodig! We willen het samen doen, jullie betrekken bij onze plannen, onderdeel maken van deze spannende nieuwe beweging.

Voor clubvertegenwoordigers worden er in januari 2023 drie informatiesessies over de Welcome to the club-campagne georganiseerd.
De bijeenkomsten worden op drie verschillende data en locaties gehouden:

  • 16 januari 2023 - Drentse Golfclub De Gelpenberg, Aalden - 18.00-19.30 uur
  • 19 januari 2023 - DeWeerelt van Sport, Utrecht - 18.00-19.30 uur
  • 26 januari 2023 - Prise d'Eau Golf, Tilburg - 13.30-15.00 uur

Ben jij een clubvertegenwoordiger (bestuurder, commissielid, manager, professional etc.) en zie jij ook het belang in van een imagoverandering, het aantrekken van meer vrouwen en verjonging van de golfsport zowel nationaal als op clubniveau? Meld je dan aan voor een van de informatiesessies. Klik hieronder voor de datum en plaats die jou schikt.

* De foto's in dit artikel komen deels van de Adidas Golf x Happy Gilmore 'Shooter' Collection. De beelden van de abri en op de telefoons zijn mock-ups.